torsdag 27 september 2007

Tonfisk

Igår såg jag ett inslag på Rapport om att Fair Trade Center vill uppmärksamma på att de anställda i tonfiskfabrikerna i Thailand arbetar under fruktansvärda förhållanden. Jag blir så ledsen. Det säger väl sig själv att om vi vill ha tonfisk för 10kr burken kan inte de som jobbar med att fiska, rensa och förpacka den få så himla mycket betalt? Och tänk miljöpåverkan på det, att frakta hit tonfisk från andra sidan jorden. Tonfisk som inte ens är gott konserverad! Nu har jag inte ätit tonfisk på flera år, men sån där burkfisk är verkligen inte gott. Smakar kattmat. En gång har jag ätit färsk tonfisk och det var typ det godaste jag ätit. Som en rejäl kotlett liksom. Kan inte folk äta tonfisk som lyxmat istället och ha nån slags respekt för hur den är infångad och tillagad?

Inga kommentarer: