torsdag 18 oktober 2007

döda björn i skogen

Jag blir så otroligt äcklad av alla dessa artiklar om männen som blev rivna av en björn häromdan. De framställs som några ädla modiga jägare som blev utsatta för björnens ilska och så får man se blodiga bilder på "besten" när den ligger död i mossan. Hur svårt kan det vara att räkna ut att en björn anfaller när den känner sig hotad? Har nån nånsin hört om bärplockare som blivit attackerade eller några kvinnor på söndagspromenad i skogen som råkat ut för björnattack? Det kan knappast hända ofta i alla fall.

5 kommentarer:

Anonym sa...

bra skrivet!! Håller verkligen med, klart att det är hemskt när folk dör men jägare utsätter sig frivilligt för den faran..

Veganliv sa...

Ja det är självklart hemskt när folk dör, ingen borde råka ut för allvarliga olyckor. Men jag tycker att det är lite onödigt med de som frivilligt utsätter sig för onödig fara

Anonym sa...

Jag håller helt med. Tänkte samma sak när jag läste det - det är rätt åt dem.

Anonym sa...

Men tänk då på dom(jag med) som har björnen gående runt husknuten! Eller på mannen som blev dödad av en björn utanför sitt hus när han inte ens jagade. Det har faktist hänt att en björn har hoppat på en människa bara så där. I Finland dog en man som blev överfallen av en björn när han joggade.

Anonym sa...

madelene: ingen frisk björn gör så. det händer inte. friska björnar håller sig undan från människor, det ligger inte i deras natur att smyga sig upp på människor och attackera dom. dom är räddare för oss än vad vi är för dom. är dom runt huset och går är det inte för att dom tänker överfalla dig, då är det något som är fel. så är det bara.